Een creative agency is iets dat de laatste jaren enorm populair is geworden. Zoals je zelf wellicht al hebt gemerkt, zie je steeds meer fysieke winkels verdwijnen en online webshops toenemen. Dit komt natuurlijk doordat het hebben van een online webshop enorm veel voordelen brengt ten opzichte van een fysieke winkel. Een van die voordelen is bijvoorbeeld dat je geen huur meer hebt voor een fysiek pand. Je hebt hooguit de hosting van je website die je moet betalen maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met een huur. Een creative agency kan jou en je bedrijf helpen om op te schalen en je los te maken van je concurrenten.
Wat is een creative agency?
Om even bij de basis te beginnen, is het goed om te weten wat een creative agency is. Een creative agency is een bedrijf dat is gespecialiseerd in het versterken van je merkidentiteit. Doormiddel van je merkidentiteit gaan klanten je merk herkennen, mond tot mond reclame geven, wat resulteert in meer succes. Merkidentiteit is dus enorm belangrijk om jezelf te onderscheiden van je concurrentie. Waarom kiest een klant voor jouw merk in plaats van de andere honderd merken die beschikbaar zijn? Dit proces neemt een creative agency uit handen die er vervolgens voor gaat zorgen dat je merkidentiteit zal gaan stijgen. Dit doen zij onder meer door het ontwerpen van een logo, visuele identiteit en merkstrategie. Ook kunnen zij hierbij gebruik maken van marketingcampagnes.
Branding is onmisbaar voor je bedrijf
Wanneer je een eigen merk hebt is branding een onderdeel dat echt onmisbaar is. Wanneer je succesvol wilt zijn met je merk zul je je merk namelijk moeten onderscheiden ten opzichte van je concurrent. Waarom kiest een klant voor jouw merk en niet voor de concurrent? Wanneer je branding on point is zullen de sales binnenstromen. Maar wat is branding? Branding is het proces van het ontwikkelen van een uniek merkidentiteit en het communiceren van deze identiteit naar de doelgroep. Branding gaat dus niet enkel om het maken van een logo en andere visuele aspecten, maar ook het ontwikkelen van een merkverhaal en het ontwikkelen van emotionele verbinding met je klanten.
Een sterk merk kan een bedrijf daarom ook onderscheiden van de concurrenten. Neem als voorbeeld Apple. Zij verkopen onder andere telefoons en laptops, maar waarom kiest bijna de halve wereld voor spullen van Apple? Dit komt door hun branding. Apple heeft er namelijk voor gezorgd dat mensen er automatisch vanuit gaan dat deze spullen erg goed zijn. Branding is dus onmisbaar wanneer je succesvol wilt zijn met je merk.